Pages

17 January 2016

Novel Komsas Bahasa Melayu

Assalamualaikum :) :)

Banyak benda terlintas dekat kepala ni, tapi tu la..bila dah ada depan laptop, bukan boleh bukak blog dan terus menulis. bukak playlist dulu, tengok sana sini dulu. last-last tak ingat pun yang tadi nak bukak blog. haha -.-'

Sekarang dekat facebook, dah macam suggestion box yang dekat kaunter tu. kalau tak puas hati pa pe, drop je suggestion dalam box tu.
Kadang-kadang macam fed up jugak la orang duk kompelin sana sini. Tapi, dalam duk kompelin tu, ada jugak yang bagus nya dan membantu untuk improvement.

Contohnya, pasal novel komsas bahasa melayu (tak sure yang tingkatan berapa dan zon mana)


Dekat fb tadi ada orang duk viral pasal content dalam novel ni. Ada jugak baca and rasa nya tak berapa appropriate la. Scenario yang di-explain dalam novel ni (yg di-viral tu) macam tak sesuai untuk dibincangkan dalam kelas dekat sekolah :(
Frankly speaking, macam ayat novel cinta yang dekat kedai buku tu. SERIOUSLY!
Saya tahu sebab saya pun pernah jugak baca novel-novel cinta ni.

Sorry dear author, saya rasa tak sesuai nak letak ayat macam tu. Yela fine, budak-budak ni mesti belajar jugak dalam biologi macam mana flow of sperm-ovum-whatsoever tu, tapi please lah, tu biologi. Saya sendiri pun bila masuk degree baru expose dengan  benda-benda macam ni (saya belajar medic ok!).

Tak pelik kot kalau nanti makin bertambah statistik masalah sosial especially dalam kalangan remaja muslim dekat Malaysia. Dah kalau novel penuh kontroversi macam ni ada dalam silibus bahasa melayu sekolah.

Ye saya tahu saya pun bukan lah bagus sangat BM ni. Tulis pasal ni pun mix BM-BI, grammar tolak tepi la memang tak betul ke tunggang terbalik ke apa.
Tapi, PLEASE la..Subjek BM ni penting, untuk preserve bahasa kebangsaan kita ni daripada lenyap. Bak kata Laksamana Hang Tuah, "Takkan melayu hilang di dunia."

Sangat lah tak sesuai nak ajar student sekolah menengah pastu ada scene macam tu. Apa ni? Bagi saya, belajar bahasa melayu ni macam belajar nak mengaji Al-Quran. You have to watch your manner. Bahasa melayu pernah jadi lingua franca kot.

Sebenarnya bahasa melayu ni cantik sangat. Eventhough saya ni takde la pandai sastera ke, pandai berpantun ke pandai bersajak, bersyair ke..tapi bila belajar bahasa melayu ni boleh nampak cantiknya bahasa. Dan bahasa melayu ni jugak melambangkan kesopanan orang melayu, bagi saya la. Orang dulu2 nak tegur pun ada kias-kias nya nak menegur ke nak memuji ke.
Jadi, takkan lah kita nak musnahkan keindahan bahasa melayu ni dengan adding up scene-scene yang tak sesuai ni untuk pelajar sekolah menengah belajar sastera?

Sebagai seorang yang suka membaca, saya nak share something. Bila kita membaca, especially novel/ cerita, we tend to imagine the scene, so that we can understand the feeling and the meaning behind the words.
Faham-faham je la bila apply untuk novel Pantai Kasih ni.

As a conclusion, SERIOUS TALK, tak sesuai nak include kan novel macam ni untuk belajar kesusasteraan bahasa melayu. Ayat-ayat macam tu boleh je jumpa dalam novel-novel cinta dekat pasaran. Jangan jadikan ini satu lagi medium untuk naikkan statistik masalah sosial dalam kalangan remaja kita.

Even saya tak ambil degree bahasa melayu, saya pun tahu untuk hargai kesusasteraan meayu kita.

No comments:

Post a Comment